1 Haziran 2009 Pazartesi

Tanzif Fiili

"Yeri de döşeyip düzenledik,(Tefriş ettik, süprüttük). Biz ne güzel donatıcıyız!" (Zâriyât Sûresi: 51:48.)

Tanzif: Tanzif sözlük itibari ile temizleme manasına gelir.

Allah tanzif fiili ile kainatı temizler. Kainatı temizlediği gibi kalbleri dahi manevi kirlerden temizler.

Kainat ve Küre-i Arz daima bir faaliyet içinde olduğu için daima kirlenir, çöplük dolar. Daima temizlenip bakılmaz ise esmasının manalarının gözüktüğü o kainat ve dünya yaşanmaz hale gelir. Kainatın yaratılma gayesi olan hayat sahipleri hususan insanlar yaşayamaz, boğulur.

Kainat ve dünya misafirhanesi yaratılış olarak temiz ve paktır. Bulaşıksız, pis kokudan aridir. Luzumsuz hiç bir şey içinde barınmaz.

Demek kainatı ve misafirhaneyi yaratan ve Sahibi olan Zat çok iyi bakıyor. Demek o kainatın öyle bir sahibi var ki koca kainatı küçük bir oda gibi süprütür, temizlettirir, yani tanzif eder.

Delil mi istersin, insan ayaklarını bir müddet yıkamasa, odasını bir ay süpürmese nasıl çok kirlenir, aynen öyle kainat dahi daima tanzif edilmese pislik içinde kalmak lazımdı. Oysa o sarayın temiz, nurani, pak ve saf olduğunu herkez görüyor.

Eğer dikkatli ve daimi bir tenzif ve tathir(yıkamak) ve süpürme olmasa idi bir senede vefat eden hayvanlar dünyayı dolduracak ve o misafirhane yaşanmaz hale gelecekti. Hatta feza da vefat eden yıldızların enkazları başımızı kıracaktı.

Demek kainat ve misafirhane bir kuş kanatlarını açıp kendini rahat temizlediği gibi temizleniyor, tanzif ve tathir ediliyor.

İnşaallah o tenzif fiilinin bazı eserlerini yazarak devam ederiz.

Muhabbetle

Tanzif Fiilinin Eserleri

Tanzif fiilini gösterir eserler ile meselemize devam edelim inşaallah.

Şu saray ve misafirhane ism-i Kuddüs ismine mazhardır. Tanzif fiili kainatta her şeyi temiz yaratan ve temiz tutan , kusur ve noksanlıktan uzak Kuddüs olan Allah'ın büyük bir cilvesini gösteren fiildir.

Madem fiil var eserleri ve işleri gözükmek lazımdır. İşte onlardan bir kaç numune göstermek lazımdır.

İsm-i Azam olan İsm-i Kuddüs'e ait tenzif filinden gelen emirleri dinleyen şu mahlukata bak. Etobur temizlikçileri, tenzifatçıları gör. Kartallardan, akbabaya, sırtlana kadar, hatta kurtçuklar ve karıncalar gibi ve en parlak bir eser olan sineğin o süprüntüleri, pislikleri ve leşi nasıl temizlediklerini seyret. O vazife ve işteki tanzif fiilini oku. O filin faili olan ism-i Kuddüsü bil.
İşte bak bir sinek nerde bir pislik görse "vazife başına arş" komutuna itat ederek gidip tertemiz ediyor. O pislik ile rızklandıktan sonra kalktığı vakit, tüm mahlukların en temizi kalmaya devam ediyor. O pislik sineğin ayaklarına bulaşıp sair yerleri pisletmeye müsade ettirilmiyor.

Hatta kandaki ak yuvar ve al yuvarların o fiilin emrine nasıl itaat ettiğini seyret. Hayat sahiblerinin nefeslerinin dahi nasıl temizlik işçisi olduğunu anla.

O fiilden gelen emirleri göz kapakları gözleri temizlemek, sinekler kanatlarını süpürmek için kullanmakla dinledikleri gibi koca hava ve bulut dahi dinler.

O tanzif filine ait emri yıldızlar, unsurlar, madenler bitkiler, hayvanlar dinledikleri gibi atomlar dahi dinliyor. Hayret verici değişimler ve fırtınalı işlere rağmen etrafı dağıtmıyorlar, pisletmiyorlar . Daima en parlak, en temiz, en nurani vaziyeti almak için tanzif emrine itaat ediyorlar.


Hatta tanzif fiili manevi temizliği dahi ihmal etmiyor. İmtihan için misafirhanesine gönderdiği insanın o misafirhanede boğulmaması için daima temizlediği gibi, o eşref-i mahlukat olan insanın esmanın ayinesi hükmündeki kalbini dahi daima temizlemek için vazifedarları var. Onları terbiye ile tanzif ediyor.

İşte Enbiyalar, Evliyalar o vazifeye itaat ediyor, o tek tanzif fiiline riayet edip insanlara nezafeti öğretiyor. Hatta musibetler, zulümler dahi o temizlik için hizmete koşuyor. Zikirin kalbi nasıl temizlediğini de gör. Nezafet(temizlik) imandandır hadisini oku.

Görülüyor ki ism-i Azam olan İsm-i Kuddüs'ün azim bir cilvesi olan tanzif fiili her yerde faaliyet içinde eserlerini bırakıyor, işini icra ediyor. Kainattaki ölçülü düzen o tek fiilin fiilleri ile korunuyor. Eşyada ve mahlukat ve mevcudatta gözüken esmanın Cemal ve Celalinin gizlenmesine izin vermiyor.

İnşaallah daha sonra tanzif fiiline ait filleri inceleyeceğiz. Böylece kainatta manaları gözüken bütün esmaya ait fiillerin nasıl tanzif fiilinini içinde olduğunu görürüz. Kuddüs isminin neden İsm-i Azam olmaya layık olduğunu anlarız.

Muhabbetle

Tanzif Fiili Tevhidin Delilidir

Tanzif fiiline ait fiilleri yazacaktım, ama çok geniş bir konu olması sebebi ile vaz geçtim.
Şimdilik şunu yazmak kafidir. Sonra Tevzin fiilini inceleyeceğiz, inşallah.

İşte bu tek fiil, yani, birtek hakikat olan tanzif, ism-i Kuddus gibi bir İsm-i Azamdan, kainatın daire-i azamında görünen bir cilve-i azamdır ki, doğrudan doğruya mevcudiyet-i Rabbaniyeyi ve vahdaniyet-i İlahiyeyi, Esma-i Hüsnasıyla beraber, güneş gibi, geniş ve dürbün gibi olan gözlere gösterir.

İşte bir tek tanzif fiili ışık güneşe delil olması gibi bir tek Zat-ı Kuddus'ü gösterir. O tanzif fiili Vahid ve Ehad olan Zat'a verilmez ise her bir tamizlik işçisine, mesela sineğe hadsiz bir kudret ve her şeyi görür ve bilir bir şuur vermek icab eder. Çünkü, görülüyor ki temizlik işi geneldir ve biribirine bağlıdır ve yardımlaşma söz konusudur. O zaman, eğer bir tek Zat-ı Kuddüs red edilse o temizlik işini yapan her bir unsurun bir meşveret ile şuurulu bir konuşması ve anlaşması olduğunu iddia etmek gibi gülünç bir durum ortaya çıkar.

İşte gel, bak, dalalet ve küfür nasıl hiç çıkılmaz bataklığa girer. Ve dalaletteki cehalet, ne derece ahmakane olduğunu gör.